رژیم سعودی اعلام کرد، در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون 220 نفر از حجاج کشته و بیش از 400 تن دیگر زخمی شده‌اند.
خبرگزاری فارس: سازمان دفاع شهری سعودی اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا  دست کم 220 تن از حجاج کشته شده‌اند.

شبکه خبری «العربیه»، در خبری فوری گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بسیار جمعیت اتفاق افتاد 400 نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند؛ یشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.

چهارشنبه (دیروز) نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در یازدهم این ماه نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن شماری از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج

مرگ 220 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج



احتمال وجود حجاج ایرانی بین قربانیان

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تلفات حادثه اخیر در عربستان نداریم، گفت: هویت قربانیان هنوز تعیین نشده اما احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین آنها باشند وجود دارد.

"سعید اوحدی" درباره حادثه اخیر در عربستان اظهار داشت: هنوز آمار قطعی از تعداد کشته‌شدگان و هویت آنها مبنی بر اینکه آیا زائران ایرانی هم هستند یا خیر نداریم.

وی در تشریح وقوع این حادثه گفت: در مسیر رمی جمرات در دو نقطه ازدحام شدید ایجاد شد و در این موج جمعیت زائران کشورهای مختلف زیر دست و پا افتادند.

اوحدی با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها و زخمی‌ها بالاست خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد با وجود توسعه‌ای که در مسجدالحرام و نقاط دیگر صورت داده‌اند اما در مسیرهای ابتدایی رمی‌جمرات قدمی برنداشته‌اند و نتوانسته‌اند آن را مدیریت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از همه کشورها کشته‌شده ظاهرا وجود دارد اما هنوز آمار قطعی نداریم اما تعداد فوتی‌ها بالاست. احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین کشته‌شدکان باشند، وجود دارد.